La sisena edició de FRONT. Mostra Internacional de Cinema de Conflicte i Pau torna del 6 al 15 de novembre de 2025 a Roquetes, Tortosa i Amposta, amb la voluntat de reivindicar el cinema com a eina per a abordar, des d’una mirada artística i humana, l’anàlisi de conflictes locals i globals, i generar relats al voltant de la memòria històrica i democràtica.
El programa contempla tretze llargmetratges (documentals, ficcions i assaig cinematogràfic) a més de quatre curtmetratges de jóvens talents dels Països Catalans. El gruix principal de les projeccions se podrà veure als OCINE de Roquetes. Com en altres edicions, algunes de les projeccions aniran acompanyades de taules de pensament, debats entre persones vinculades a la cultura, l’acadèmia i la filosofia que conversaran al voltant de les temàtiques desenvolupades en els films.
La programació reunix algunes de les propostes més potents del cinema compromès i crític contemporani. La inauguració arriba amb No hi haurà més història sense nosaltres (Brasil, 2024), de Priscilla Brasil, un assaig cinematogràfic que denuncia el greenwashing (blanqueig verd) i la manipulació històrica de l’Amazònia com a paradís inesgotable. La sessió comptarà amb la presència de la directora. D’entre els films seleccionats, dissabte destaca Fiume o morte (França, 2024), d’Igor Bezinovic, que transporta l’espectador al 1919, quan el poeta Gabriele D’Annunzio envaïx la ciutat croata de Rijeka (en italià, Fiume) amb una tropa d’uns 300 soldats i amb la intenció inicial d’annexionar-la a Itàlia.
Diumenge, el documental Yalla Parkour (Suècia, Qatar, Aràbia Saudita i Palestina, 2024) d’Areeb Zuaiter, premi del jurat a DOC NYC, connectarà memòria i resistència a través d’un jove atleta de Gaza que transforma la seua ciutat devastada en un espai de llibertat. La mostra continuarà amb títols com L’histoire de Souleymane (França, 2024), de Boris Lojkine, una ficció d’una humanitat colpidora sobre un repartidor migrant a París que ha sigut reconeguda amb quatre premis César, dos premis a Cannes i dos premis del Cinema Europeu. També s’hi podrà veure Walter Benjamin. L’aura del camí i La invasió dels bàrbars, un film ambientat a la Guerra Civil que partix de la troballa d’unes despulles en una fossa del franquisme. En la gala de clausura es presenta Shahid (Iran, Alemanya, 2024), de Narges Kalhor, un brillant joc metacinematogràfic sobre la identitat i la memòria.
-
‘Emilio’, a la prèvia del Festival

Este diumenge dia 2 a les 18.00 h, el certamen comença amb el projecte Front Popular. Serà una sessió gratuïta. La sala d’actes de la Lira Roquetense, a Roquetes, acollirà la projecció del documental Emilio: el eco de otros pasos, la història dels últims dies d’Emilio Marco Pérez, un exiliat anarquista a França originari de Falset.
-
Frontissa, un nou projecte de cultura participativa
A l’edició 2025, FRONT impulsa Frontissa, un taller de reflexió a través del cinema adreçat a jóvens d’entitats socials de les Terres de l’Ebre. El projecte promou la cultura participativa com a eina d’inclusió, expressió i pensament crític. En quatre sessions guiades per un educomunicador, els participants debatran sobre igualtat de gènere, discriminació i drets fonamentals a partir de fragments de films. La cinquena i última sessió serà una experiència de programació participativa: a partir de les reflexions construïdes, els jóvens escolliran una pel·lícula i en una projecció pública (dimarts 11 de novembre a la sala d’actes de la Cambra de Comerç de Tortosa) explicaran al públic el procés de selecció i els valors que el film representa.
-
El cinema i la memòria, als instituts ebrencs

El certamen manté el projecte FRONT a les Aules, amb la projecció d’un film sobre memòria democràtica a l’alumnat dels instituts de secundària ebrencs. Enguany s’hi podrà veure el documental Carretera a Gusen, d’Eloy Calvo Campos i protagonitzat per Àlex Cirera.
-
Una jornada per a tractar el conflicte de l’aigua
El Festival ha programat una nova edició de la Jornada Professional com a punt de trobada per a professionals del sector audiovisual i cinematogràfic, amb l’objectiu de debatre, compartir experiències i generar xarxa entre creadors, programadors, distribuïdors i agents culturals del territori i d’arreu de Catalunya. Enguany, l’eix central de la jornada professional girarà entorn del tema de l’aigua com a recurs escàs i font de conflictes globals. Comptarà amb la participació de representants d’ONGs que compartiran experiències vinculades a l’extractivisme hídric i als conflictes socioambientals, així com de cineastes i professionals de l’audiovisual que han desenvolupat projectes al voltant d’esta temàtica.
-
L’obra d’Antònia Ripoll, al cartell

El disseny del cartell de la Mostra partix de l’obra Pell de fangs de l’artista Antònia Ripoll. Se tracta d’un assemblatge de fang i llot damunt de pasta de paper, cosit amb pel·lícula súper-8. “Un paper masegat, perdut al sòl i oblidat pel temps és el cos on s’han adherit els llots que han estat territori i testimoni mut de fets”, diu l’artista.


